יום ראשון, 23 באוגוסט 2015

קול הנבחרות מס' 80 - תחבורה מקיימת: לתכנן היום את עיר המחר - יוני 2014



דף האיגוד מס' 80
תחבורה מקיימת:
לתכנן היום את עיר המחר
יוני  2014 

לעיתים קרובות נדרשת וועדת התחבורה העירונית לתת תשובה לבעיות תחבורה שונות של תושבי העיר כמו בעיות חניה, פקקים ותאונות דרכים.
כל שנה עולים על כבישי הארץ כשלוש מאות אלף כלי רכב חדשים והערים הולכות ומצטופפות. תהליכים של התחדשות עירונית ופרויקטים של תמ"א 38 רק מחמירים את המצב – תוספת דירות בעיר ללא מספר מתאים של מקומות חניה. כל זה יגרום לכך שהבעיות רק תלכנה ותחמרנה.

הנטייה הראשונה שלנו היא להתחיל לחשוב על פתרונות לבעיות. פתרונות כאלו יהיו בדרך כלל מבוססים על ידע קיים שלנו ועל החשיבה לה הורגלנו.
אני מציעה לאמץ תהליך אחר: במקום פתרון בעיות לנסות לאמץ חשיבה אחרת ושינוי התנהגותי  שמתאים יותר לעתיד שלקראתו אנו צועדים ולאו דווקא לעבר ממנו באנו.

ברעננה התכנסו וועדת התחבורה העירונית בראשותי יחד עם וועדת איכות הסביבה בראשות חבר מועצת העיר צבי נדב, יחד עם חברים מהוועדה לחזות העיר בראשות חברת המועצה סימה פרי לישיבה משותפת בה התארח חבר הכנסת ניצן הורוביץ ממרצ לדיון בנושא "תחבורה מקיימת: לתכנן היום את עיר המחר".
בישיבה צפו המשתתפים בפרק "אגדה אורבנית" מתוך הסדרה שהפיק ניצן הורוביץ לערוץ 10. (ניתן לראות את הסרט בקישור הבא: http://theworld.nana10.co.il/Article/?ArticleID=558388 )

הפרק מציג איך ערים שהבינו את חשיבות היישום של החשיבה המקיימת, בעיקר בנושא התחבורה, הצליחו לקדם את איכות החיים של תושביהן. בתום הסרט שיתף ח"כ הורוביץ את המשתתפים במידע ובתובנות שלו כחבר כנסת מאז הופקה הסדרה, מדוע מספר המכוניות הפרטיות שעולות על הכביש לא מאפשר שום פתרון לבעיות הפקקים בחשיבה הנוכחית. הוא גם הרחיב על הבעיות שהוא רואה ביישום החשיבה של תחבורה בת קיימא ברמה הארצית, כי למרות שכולם מבינים את חשיבותה לא מצליחים כל הגורמים להתאחד סביב הפתרונות.

כל זה מוביל לפתרון הישים היחיד - מעבר לחשיבה של תחבורה בת קיימא ברמה העירונית. תהליך זה דורש בעיקר שינוי מדיניות תחבורה עירונית – מעבר לאמצעים שהם אלטרנטיבות לשימוש ברכב הפרטי: תחבורה ציבורית, אופניים, והליכה ברגל. כאשר המרחב הציבורי בעיר הוא משאב מאוד מוגבל, שיפורים אלה מחייבים בשלב הראשון שיפור משמעותי בתחבורה ציבורית עירונית, וסלילת מסלולי אופניים נפרדים מהכביש ומהמדרכות גם אם הדבר בא על חשבון נתיבי התנועה של הרכבים הפרטיים.
אני בטוחה שתחבורה ציבורית נוחה, מסלולי אופניים בטוחים ומדרכות מזמינות יקלו גם על בעיות החניה והפקקים.

אני קוראת לחברות המועצה לקדם ביישובן את נושא התחבורה המקיימת על היבטיו השונים תוך שיתוף פעולה עם העמותות השונות הפועלות בתחום, ולהשתתף בישיבות של השדולה לתחבורה מקיימת בכנסת.
למעוניינות בהצטרפות לישיבות אלה, אנא שלחו אלי את פרטיכן ואדאג להעבירם לאחראים על השדולה.


בברכה,
ד"ר עדית דיאמנט
חברת מועצת העיר רעננה
חברת הנהלת האיגוד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה