יום שבת, 22 באוגוסט 2015

קול הנבחרות מס' 54 - כנס בנושא החינוך לגיל הרך, היפוך הפירמידה בחינוך - נובמבר 2011


דף האיגוד מס' 54
כנס בנושא: החינוך לגיל הרך – היפוך הפירמידה בחינוך
כיצד ניתן ליצור שינוי ברמה המקומית?
נובמבר 2011

בכנס שיזם איגוד נבחרות הציבור בישראל, ונערך השבוע ברעננה בנושא היפוך הפירמידה בחינוך - יצירת שינוי ברמה המקומית הסכימו כל המומחים שהתכנסו כי "יש להשקיע בגיל הרך יותר משאבים, זוהי ההשקעה הטובה והכדאית ביותר".

יו"ר האיגוד, מלי פולישוק בלוך, חברת מועצת העיר רעננה הסבירה כי חברות האיגוד מקיימות דיונים מקצועיים בהשתתפות הציבור כדי יצור שיח ציבורי פתוח של נבחרי ציבור, מומחים והקהל הרחב, כדי להוביל שינוי חברתי. "יזמנו את הכינוס בנושא הגיל הרך כי זה אחד הנושאים החשובים ביותר והמשפיעים ביותר על צמצום הפערים בחברה הישראלית".

פרופ' מרים מבורך, מומחית לגיל הרך במכללת לוינסקי,  הציגה בפני באי הכנס ממצאי מחקרים, המוכיחים את הצורך הדחוף בהגדלת השקעות בחינוך בגיל הרך. "זוהי השקעה המחזירה את עצמה באופן מובהק", קובעת פרופ' מבורך. "כבר בגיל זה מתחילים פערים בין ילדים משכבות סוציואקונומיות שונות, להורים ולגננות יש השפעה עצומה בגילאים אלו על ההתפתחות הילד והילדה, דבר שבא לידי ביטוי בבגרותם. מחקרים מוכיחים כי כל השקעה בגיל הרך נותנת פירות משמעותיים בגיל הבוגר".

סימה חדד מה יפית, מנהלת אגף חינוך קדם יסודי במשרד החינוך, הדגישה את חשיבות איכות הגן להתפתחות הילד. גן איכותי בו צוות מקצועי ברמה גבוהה מביא לתוצאות מרשימות וגורם להצלחת הילד באופן משמעותי בחייו הבוגרים. עוד הוסיפה ואמרה שמשרד החינוך ערוך ומוכן להפעיל את החלטת הממשלה (אם תתקבל) של חינוך חובה מגיל 3.

סמנכ"לית מנהל חינוך בעיריית רעננה מיכל הירש נגרי, שהציגה את ההשקעות המיוחדות של עיריית רעננה בגילאים אלו, הדגישה כי למערכת ישנה חשיבות רבה בעיקר במקרים שהבית לא יכול לספק את הצרכים החינוכיים של הילדים  וכדי להתמודד עם זה עיריית רעננה מטפחת מאוד את המקצועיות של כל הצוות שעובד עם הילדים גם הגננות וגם הסייעות. דבר זה מבטיח גם חינוך איכותי וגם זיהוי מוקדם של בעיות שונות אצל ילדים. יחד עם זאת לטענתה בתקציב הקיים אין אפשרות להוספת איש צוות מקצועי נוסף בכל גן כדי לצמצם את יחס מבוגר –ילד בגן עירוני ברעננה.
על פי הנחיות משרד החינוך בכל כיתת גן יש גננת אחת  ל- 35 ילדים וחינוך חינם מתחיל בגיל 5.

מיכל ברם יו"ר הנהגת הורי הילדים בגנים בעיר התלוננה כי מסקנות טרכטנברג הממליצות להפחית את מספר הילדים פר גננת ולהתחיל את חינוך חובה בגיל 3, הולכות ומתמוססות.
נתונים שהציגה בפני משתתפי הכנס עו"ד סימה פרי, חברת הנהלת האיגוד וחברת המועצה, העלו כי למשרד החינוך אין פיקוח ובקרה על הנעשה במרבית גני ילדים עד גיל 4 והמערכת היא עסקית בעיקרה ונתונה לפיקוח של משרד התמ"ת. וכי יש חשיבות רבה להעברת האחריות של מעונות היום והמסגרות הטיפוליות מלידה ועד גיל 3 ממשרד התמ"ת למשרד החינוך.

דר' עדית דיאמנט חברת הנהלת האיגוד וחברת המועצה הוסיפה, כי חשוב להדריך ולשתף את ההורים בחינוך גיל זה, בהיותם אחד המשאבים החשובים באיכות החינוך בגיל הרך.

אפרת קאופמן מנהלת גן אדמונית  ומאיה בלוק מחנכת בבית ספר אגם לחינוך מיוחד, ריגשו את הקהל בהצגת יוזמה חינוכית ייחודית לשילוב ילדי הגן עם ילדי בית ספר אגם בלב הפארק ברעננה.

"ראש העיר וחברי המועצה הם המחליטים על הקצאת משאבים בתקציב העירוני", טוענת מלי פולישוק, "בימים אלו אנחנו מנהלים דיונים על התקציב העירוני, זה הזמן לעשות שינוי מדיניות להיפוך הפירמידה בחינוך ולהחליט על הקצבה גבוהה יותר לכל תלמיד בגיל הרך. מתן בסיס איתן ויציב לילדינו בשנותיהם הראשונות במערכת החינוך יחסוך כספים רבים לתיקון ליקויים בהמשך הדרך".

חברות הנהלת איגוד נבחרות הציבור, מלי פולישוק, עדית דיאמנט וסימה פרי אימצו את גישת המומחים שהוצגה בכנס וסיכמו:
"אנו מאמינות כי היפוך הפירמידה בהקצאת משאבים לגיל הרך הנה הכרח חברתי, אשר באמצעותו ניתן יהיה לקדם את כל המערכת החינוכית החברתית והתרבותית. לשם הנעת התהליך אנו ממליצות להתחיל מיד:

המלצה מספר 1: להעביר האחריות על גילאי לידה עד 3 לידי משרד החינוך
המלצה מספר 2: להחיל את חינוך חובה מגיל  3.
המלצה מספר 3: לשנות יחס מבוגר ילד בגיל הרך ליחס של  1:12 כמקובל בעולם המערבי באמצעות תוספת גננת לגן.
המלצה מספר 4: לפעול לשותפות מלאה של ההורים בחינוך על ידי יצירת מסגרות קבועות וממוסדות לשיתוף ההורים בהוויה החינוכית.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה