יום שישי, 21 באוגוסט 2015

קול הנבחרות מב' 13 - עמדת האיגוד לרפורמה בועדות התכנון והבניה - מרץ 2010



דף האיגוד מס' 13 – עמדת האיגוד
לרפורמה בועדות תכנון ובנייה
 
מרץ  2010
 
חברות איגוד נבחרות הציבור בישראל קיימו דיון וגיבשו עמדת האיגוד בנוגע לתזכיר הממשלה לרפורמה בתכנון ובנייה, מנקודת המבט של חברי המועצה.
להלן עמדתנו כפי שנשלחה לגורמים הרשמיים בממשלה ולחברי הכנסת.
 
 
לכבוד                                                                                                                28.2.2010
ראש הממשלה, בנימין נתניהו
שר הפנים, אלי ישי
יו"ר ועדת הפנים בכנסת, דוד אזולאי
חברי הכנסת
 
הנדון: עמדת איגוד נבחרות הציבור בישראל לתזכיר החוק של הרפורמה בתכנון ובנייה
 
איגוד נבחרות הציבור בישראל המאגד חברות מועצה מכהנות ובדימוס מרחבי הארץ מתכבד להביא בפניכם את עמדתו לגבי הרפורמה המוצעת.
חברות המועצה החברות באיגוד, מייצגות נאמנה את המנהיגות המקומית בפריסה ארצית, מכל הקשת הפוליטית בישראל. חברות האיגוד המכהנות גם בועדת תכנון ובנייה ברשויות המקומיות ובמועצות האזוריות, מייצגות את מי שעושה את עבודת התכנון ואישור הבנייה בפועל בשטח והן גם אלו המקושרות לרחשי הציבור ששלח אותן לשליחות הציבורית החשובה.
בהתאם לכך, הערותינו לרפורמה המוצעת הינה מנקודת מבטה של נבחרת ציבור חברת מועצה.
כמי שמהוות חלק חשוב מהמנהיגות המקומית, אנו מעריכות את הרעיון של העברת סמכויות ואחריות למישור המקומי.
אנו בודאי מברכות על היוזמה להביא לשינוי אמיתי בתהליכי הבירוקרטיה המסורבלת והמעיקה לאישור תוכניות בנייה בישראל.
אנו מקוות כי בשל תפקידנו וייחודנו, עמדתנו תעמוד לנגד עיניכם בבואכם לאשר את הרפורמה המוצעת.
להלן עמדת האיגוד:
 
הערות כלליות:
  • חברי המועצה ברשויות המקומיות נבחרו על ידי הציבור בבחירות דמוקרטיות והם מייצגים את הציבור. כך אמורה הרפורמה המוצעת להתייחס לחברי המועצה.
  • על מנת שחברי המועצה יוכלו לקיים את תפקידם נאמנה בועדות התכנון ובכלל, יש לספק להם את האמצעים לכך בהכשרה וייעוץ מקצועי.
  • לחברי המועצה תפקיד חשוב בשמירת הדמוקרטיה והמנהל התקין בשלטון המקומי. הם מהווים חוליה חשובה במערך "שומרי הסף" של השלטון המקומי. תפקיד חשוב זה ניתן לביצוע בין היתר על ידי שקיפות רבה יותר של הליכי התכנון ושיתוף הציבור בהליך.
  • החוק המוצע מסורבל ואינו ברור ולדעתנו אף סותר עצמו בכל הנוגע לשקיפות ושיתוף הציבור.  במטרות הרפורמה המוצעת נקבע כי יש להרחיב את השקיפות ושיתוף הציבור אך בפועל אין הדבר כך.
  • בניגוד לאמור במטרות הרפורמה לביזור סמכויות והעברת אחריות וסמכות לרשויות המקומיות, סעיפי החוק המוצע מעידים על העמקת הריכוזיות וההשפעה של השלטון המרכזי.
  • השינויים המוצעים ברפורמה מעלים חשש כבד לפגיעה קשה בסביבה ובשטחים הפתוחים ההולכים ומתמעטים במדינת ישראל. איגוד הנבחרות שותף לדאגה של הגורמים הסביבתיים לפגיעה סביבתית חמורה כפועל יוצא של הרפורמה.
 
המועצה הארצית והועדה המחוזית:
  • לחברי מועצה ברשויות המקומיות אין דריסת רגל במועצה הארצית וגם לא בוועדה המחוזית. למרות שהם מביאים מבט שונה מאשר ראש הרשות. במועצה הארצית, לפי התזכיר, יכהנו 11 ראשי רשויות, 12 נציגי שרים, 9 נציגי גופים שונים ואף לא אחד נציג של חברי המועצה, מצב דומה בוועדה המחוזית.
ריכוזיות יתר:
  • על פי התזכיר, ועדת ערר להיתרים תמונה בכל מחוז. בכל ועדה ימונו 5 חברים מתוכם שלושה ימונו על ידי שר הפנים. יש לראות בכך ריכוזיות רבה והשפעת יתרה של השר בפעילות הועדות.
מתקנים ביטחוניים:
  • לרשות המקומית אין שום אפשרות להשפיע על תכנון ואישור מתקנים ביטחוניים המוקמים בשטחה המוניציפאלי. עם כל ההבנה והחשיבות שאנו מקנות לנושאים הביטחוניים, מצב זה בלתי תקין.
 
ועדות מקומיות:
ביזור או ריכוזיות
  • בניגוד להצהרת הכוונות של ראש הממשלה וכותבי התזכיר, כפי שמופיע במבוא לתזכיר החוק  - ביזור התכנון לוועדות מקומיות והרחבת סמכויותיהן, בפועל אנו מזהות ריכוזיות יתר של הממשלה בפעילות הוועדות המקומיות  וזאת באמצעות שלושה נציגי ציבור שימונו על ידי שר הפנים.
הבעת אי אמון בנבחרי ציבור
  • מינוי שלושה נציגי ציבור מטעם השר (הממשלה), מהווה פגיעה באמון הבוחר שבחר באופן דמוקרטי את נציגיו למועצת העיר ולוועדת התכנון כמשתמע מכך. שר הפנים לא נבחר באופן אישי על ידי תושבי הרשות המקומית ונציגיו בוודאי אינם נבחרי התושבים, בעוד חברי המועצה נבחרו על בסיס אישי לייצג את הציבור המתגורר בישוב בהתאם להשקפת עולמם ולהבטחות הנבחרים לבוחרים.
  • מינוי "שומרי ראש" לחברי המועצה מטעם שר הפנים מהווה סטירת לחי לחברי מועצה, אנשי ציבור, העושים מלאכתם ביושר ובהגינות למען הציבור. קיימת תחושה קשה של הבעת אי אמון בנבחרים על ידי השלטון המרכזי. האם מישהו יעלה על דעתו למנות מטעם שר כלשהו נציגים בועדות הכנסת? אין כל הבדל מהותי, אלו גם אלו נבחרי הציבור.
אחריות סמכות וגמול.
  • ההגמוניה שהייתה נחלתם של חברי מועצה בועדת המשנה לתכנון ובנייה נפגעת. מחד, מוטלת על חברי המועצה חבות אישית ואחריות לביצוע תפקידם בועדת תכנון ובנייה ומאידך, בהתאם לרפורמה, הסמכויות המוקנות לחברי המועצה מקוצצות, עם הוספת חברי וועדה מטעם השר הממונה.
  • עד כה יכול היה כל חבר ועדת משנה להעביר את ההחלטה למליאה. כיום נדרשים לפחות שלושה חברי מועצה ועליהם גם לנמק בכתב מדוע. גם בכך יש פגיעה בסמכויותיו של חבר מועצה ובמיוחד מהאופוזיציה. רפורמה ששמה לה למטרה להביא ליתר שקיפות ושיתוף ציבור אינה יכולה לצמצם את האפשרות של נבחר ציבור להעלות טיעוניו בפורום הרחב של המליאה ובמקרה הצורך להביאם לידיעת הציבור.
חוסר הגינות והפלייה
  • ההחלטה לתגמל את נציגי השר בוועדות התכנון המקומיות בעוד חברי המועצה הנבחרים אינם מקבלים כל גמול לפעילותם האחראית מהווה הפלייה בלתי ראוייה בעליל.
  • אנשי המקצוע בוועדה מתוגמלים מתוקף תפקידם (סעיף 151 ז'), וכך ראוי. יש לקבוע כי גם חברי המועצה המכהנים בועדות התכנון המקומיות יתוגמלו בהתאם. כידוע, היום ממלאים חברי מועצה את תפקידם בנאמנות ובאחריות בועדות המשנה לתכנון ובנייה, יושבים שעות ארוכות על תוכניות לאישור ואינם מתוגמלים. מצב זה איננו דמוקרטי ואיננו מוסרי. כפי שלא יעלה על הדעת שחברי כנסת או חברי ממשלה יעשו עבודתם הציבורית בהתנדבות, אותו הכלל חל חייב לחול גם על חברי המועצה, במיוחד בועדות התכנון.
פיקוח ובקרה
  • אין מחלוקת כי נדרשת בקרה על עבודת הועדות. כך גם היום. אולם האגף לבקרה ופיקוח במשרד הפנים אינו מתפקד. דווקא חברי המועצה המהווים את "שומרי הסף" של השלטון המקומי ובמיוחד של ראש הרשות, הם אלו הפונים לאגף הבקרה במשרד הפנים ונתקלים באין עונה. אי לכך יש ספק רב אם הטלת אחריות הבקרה על משרד הפנים אכן תסייע לשמירת התנהלות תקינה של הועדות. יש לבחון אפשרות להקמת רשות בקרה עצמאית ונפרדת.
 
חלק ו' פיצויים
  • נקבע בסעיפים 397-399 כי זכאי לפיצויים הוא מי שהקרקע בבעלותו הינה קרקע גובלת, קרי מגרש שיש לו גבול משותף עם תחום התוכנית הפוגעת. בסעיף 399 נקבע כי זכאות לפיצויים בשל פגיעה עקיפה הינה גם פגיעה בשל שינוי בתכונות הקרקע – כולל אור, זיהום אוויר, נראות, רעש, נוף, קרינה וריח. המפגעים הסביבתיים הללו אינם מוגבלים רק לקרקע גובלת. זיהום אוויר, ריח, רעש וקרינה מתפשטים גם לטווחים רחוקים מהקרקע הגובלת ויש לאפשר מתן פיצויים לפי הנזק ולא לפי הקרקע הגובלת בלבד.
  • ברפורמה המוצעת יש פגיעה במנגנון הפיצוי למי שרואה עצמו נפגע מתוכנית. הן מבחינת זמן הגשת ההתנגדות והיקף הפיצוי.
  • פרסום התוכניות לציבור אינו נהיר. מוצע לפרסם בנוסף לפרטי גוש וחלקה של תוכנית מוצעת גם את כתובת התוכנית, או פרטים מזהים על אזור התוכנית, כדי שלציבור יהיה מידע נגיש וברור.
                                                                                                           
                                                                                                            בברכה
                                                                                        מֶלי פולישוק-בלוך, עו"ד
                                                                                                    יו"ר אגוד נבחרות ציבור
 
                                                                                               
 
חברות הנהלת איגוד נבחרות הציבור בישראל :
נאוה גלעד,  דר' עדית דיאמנט,  אורנה דקל,  אביבה מנצור,  עו"ד שלי עמרמי,
עו"ד סימה פרי, לאה פדידה,  ברכת קלימשטיין לוי,  ישראלה רוזן,  סיגל שיינמן
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה