יום רביעי, 19 באוגוסט 2015

קול הנבחרות מס' 3 - תקציב - דצמבר 2009


קול הנבחרות מס' 3 – תקציב
דצמבר 2009
 
ימים אלו של סוף השנה מיועדים בכל רשות לדיון ואישור תקציב השנה הבאה. לכל רשות תקציב שונה בהתאם לגודל הרשות וסדרי העדיפויות של נבחריה. ישנם מספר עקרונות יסוד המשותפים לכל וכדאי להתמקד בהם.
דיוני התקציב אמנם מבליטים את ההבדלים בין קואליציה ואופוזיציה אך הערות כלליות אלו מתאימים לכל חברת מועצה באשר היא.
 
מועדים
 
v     הגשת דוחות כספיים וטיוטת תקציב, במועד ראוי – הכרחית לשם עבודה מקצועית ורצינית של נבחרי ציבור: בעוד חברי קואליציה ברשות מקבלים את טיוטת התקציב כמה שבועות לפני ההחלטה במועצה, ומקיימים דיונים בהנהלת הרשות, הרי חברי האופוזיציה מקבלים את החומר ימים ספורים  לפני ישיבת המועצה. בלוח זמנים קצר כזה אי אפשר להתעמק, אי אפשר להתייעץ, אי אפשר לעשות עבודה מקצועית ומעמיקה. גם לאופוזיציה יש זכות להתעמק במספרים מספר שבועות.  דוחות כספיים הוגשו לחברי המועצה ימים כיומיים לפני מועד הישיבה, בטענה כי משרד הפנים עיכב את האישורים על הדוחות הכספיים. יש לדרוש כי משרד הפנים לא יעכב את הדוחות הכספיים ויאפשר לחברי המועצה לעשות עבודתם במקצועיות.
 
מדיניות
 
v     תקציב העיר חייב לשקף את מדיניות העירייה, מדיניות שאין לה ביטוי תקציבי אין לה שום ערך. יש לבחון כי התקציב אכן משקף את מדיניות נבחרי המועצה. האם ממשיכים את הקיים, האם התקציב מתגלגל משנה לשנה,
       או יש בו כיוון וביצוע של החזון או של מדיניות כלשהי.
דוגמאות –
ü      חינוך – מומלץ לבחון כמה מתקציב הרשות מוקדש לחינוך על כל מרכיביו, פורמאלי ובלתי פורמאלי, וכן חלוקה פנימית בחינוך הפורמאלי. רשויות נוטות להקצות יותר משאבים לחינוך העל יסודי, מתוך הבנה כי שם יש יותר בעיות וכי צריך
      להכין את התלמידים לבגרות, רשות טובה נמדדת על פי מספר התלמידים שהגישה לבגרות וכמה מהם זכאים לבגרות. על פי מחקרים בתחום החינוך בארץ ובעולם, יש להשקיע יותר משאבים דווקא לגיל הרך כדי לחזק ולבסס את החינוך בגילאים אלו.
      בידקו כמה משקיעה הרשות בגילאי הגן וכיתות א-ג, ודירשו תוספת תקציב לגילאים אלו.
 
ü      בידקו כמה מרכזים קהילתיים יש ברשות שלכם? האם לנוער יש מקומות בילוי ופנאי? האם לבני הגיל השלישי יש היכן לבלות את זמנם? אלו דברים שאמורים לקבל ביטוי במיוחד בתקציב הפיתוח.
 
ü      בידקו כמה משקיעה הרשות לחינוך הבלתי פורמאלי לצרכי העשרה. מרבים לדבר אצלנו על העשרה אך בפועל לא מקצים תקציבים מספקים ודורשים מההורים לשלם את ההוצאות.
 
ü      עירייה שמכריזה על מצוינות כדגל חשוב, צריכה לתת לכך ביטוי.  כמה, אם בכלל מקצה הרשות למלגות לסטודנטים?  באמצעות חלוקת מלגות לסטודנטים תושבי הרשות ניתן להביע הוקרה ולתת תמיכה ועידוד ליוצאי צבא.
 
v     התקציב הוא הראי של המדיניות. הוא האמצעי לראש העיר ולחברי המועצה להוכיח לבוחריהם כי הם עובדים בשבילם. זה הכלי להשפעה על מדיניות ועיצוב עתידו של הישוב. 
 
שיתוף הציבור ושקיפות
v     חשיבות השקיפות – השקיפות חשובה ביותר הן למינהל תקין והן לשיתוף הציבור בתהליכי קבלת ההחלטות.
v     השקיפות תמנע בניית תקציב המבוסס על מאבקי כוח אישיים ופוליטיים ושיקולים לא ענייניים.
 
v     האם יש שיתוף הציבור בקביעת המדיניות, בהשפעה על התקציב?
v     מוצע להציג את טיוטת התקציב טרם ההחלטה, באתר העירייה ולאפשר לתושבים להביע דעתם ועדיפויותיהם, במיוחד בתקציב הפיתוח.
 
הגדלת הכנסות
 
עיקר הכנסות הרשות מארנונה והיטלים שמשלמים תושבי הישוב. החוק מכתיב למי מותר לתת הנחות ואת מי  רשאית הרשות לפטור מתשלומי ארנונה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה