יום שבת, 22 באוגוסט 2015

קול הנבחרות מס' 51 - דיווח על כנס מקצועי בנושא דיור בר השגה - נובמבר 2011


דף האיגוד מס' 51
כנס מקצועי בנושא דיור בר השגה
נובמבר 2011 


איגוד  נבחרות הציבור ברשויות המקומיות עורך דיונים מקצועיים בהשתתפות הציבור, חברי מועצה, ראשי רשויות ומומחים בנושאים השונים שעלו מהמחאה הציבורית, כדי ליצור שיח ציבורי פתוח של נבחרי ציבור והקהל הרחב. דיונים אלו מטרתם להוביל שינוי חברתי בנושאים השונים העומדים על סדר היום הציבורי.
אנו מציעות לכן חברות, לקיים יחד אתנו מפגש ברשות שלכן בנושאים המעניין אתכן

בכנס המרתק של האיגוד שנערך בשבוע שעבר בכפר יונה, אשר אורגן ע"י חברת מועצת כפר יונה, וחברת הנהלת אגוד נבחרות הציבור, ישראלה רוזן, בחסות ראש מועצת כפר יונה, בנוסף לכ- מאה משתתפים מקרב חברי מועצות ראשי ראשויות באזור וסקרנים תושבי האזור השתתפו מומחים ובעלי תפקידים בכירים הועלו הצעות שונות ונדונו הסוגיות השונות לגבי פתרון בעיית הדיור .

ד"ר שוקי אמרני המשנה למנכ"ל משרד הפנים, המשמש יו"ר הוועדה הארצית לדיור לאומי, הציג את מערכת הוד"לים כאמצעי לזירוז הליכי תכנון במטרה להציף את השוק ביוזמות בנייה חדשות, בתקווה שריבוי ההיצע יפחית את מחירי הדיור. לדבריו, בניגוד למדיניות קודמת לפיה נבלמה על ידי הממשלה הבנייה באזור המרכז בין חדרה לגדרה בניסיון למשוך את האוכלוסייה לפריפריה, הרי כיום משהבינו כי נעשתה טעות הוחלט לשנות לחלוטין את המדיניות ולהציף את השוק במיוחד במרכז על מנת לגרום להורדת המחירים.

באשר לדיור הציבורי, לדעתו מרכיבים של מיסוי, הוזלת הקרקע ע"י המנהל וכד' יהיו פעולות משולבות.
"יש דעות לכאן ולכאן בנושא העברת הסמכויות לרשויות המקומיות" אמר אמרני, "ברפורמה המוצעת בדיני התכנון והבניה יש תפקיד מכריע בנושא התכנון לרשויות המקומיות. לדעתי צריך להאציל סמכויות לרשויות המקומיות. רובם המכריע של ראשי הרשויות באים מתוך יושר והגינות. את המקרים הבודדים של סטייה מדרך הישר יש לעקור מן השורש, ולחזק את מנגנוני הפיקוח והבקרה, על מנת שיהיו יותר אפקטיביים."

בניגוד לגישה המקובלת לפיה מדיניות הדיור נקבעת רובה ככולה על ידי השלטון המרכזי, קובעת  הפרופ' רחל אלתרמן מהטכניון, כי יש לתת בידי הרשויות המקומיות כלים וסמכויות לתכנון דיור בר השגה.  "הכדור הלוהט של הדיור בעצם נבעט לשלטון המקומי גם בגלל שנוצר ואקום וגם בגלל צפיות התושבים מהשלטון המקומי למתן פתרונות דיור". פרופ' אלתרמן סבורה כי יש לבצע עירוב אוכלוסיות, אך בשום אופן לא בבניינים רבי קומות, שכן אלה תחזוקתם מאוד יקרה ובשל כך הבלאי שלהם הוא מואץ, וזאת בנוסף לתחושת הניכור שהם יוצרים.
עוד הוסיפה כי "אסור לחזור על הטעות שנעשתה בשנות ה- 50 של מבנים שהם כולם מבנים ציבוריים. על הרשויות לדרוש מהיזמים לבנות על קרקעות פרטיים גם דיור בר השגה, דהיינו דירות קטנות. קשרו את ידם של הרשויות המקומיות, וצריך לתת להן לעשות יותר".

מוטי כידור- מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מציין כי המצב  כיום הוא מצב חירום. מדובר על חוסר של 60,000  דירות, משך הבניה לבניה לגובה נע בין שנתיים לשלוש,  כיום נמצאות 42,000 דירות בהתחלות בנייה. כדי לסגור את הפער, מדינת ישראל נדרשת לבנות בבנייה מואצת את החסר עד בעוד 5 שנים. לדעתו אין סיכוי שזה יקרה!

המפגש שנערך בכפר יונה התקיים בהשתתפות הציבור שהעיר הערותיו והתייחס לעמדות המומחים. עוד השתתפו בכינוס ראשי רשויות,  אפרים דרעי ראש המועצה של כפר יונה, אמיר ריטוב ראש המועצה האזורית לב השרון ויצחק ימיני ראש מועצת פרדסיה, חברות וחברי  מועצה וכן מנחם לויזון שכיהן כסגן מנהל מחוז מרכז במנהל מקרקעי ישראל.

הכנס המעניין הסתיים עם טעם של עוד...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה