יום שבת, 22 באוגוסט 2015

קול הנבחרות מס' 53 - פגישה במשרד הפנים - דרישה לסמכויות כלים ואמצעים - נובמבר 2011



                                   דף האיגוד מס' 53
        פגישה במשרד הפנים - דרישה לסמכויות, כלים ואמצעים
                                      נובמבר 2011 


בשבוע שעבר קיימנו פגישה עם משנה למנכ"ל משרד הפנים דר' שוקי אמרני במשרדו בירושלים. בפגישה השתתפו חברות הנהלת איגוד נבחרות הציבור אביבה מנצור, עו"ד סימה פרי ואנוכי.

הצגנו בפניו את המצב הבלתי נסבל בו אנו חברי וחברות המועצה ברשויות המקומיות פועלים למען התושבים.

המסמך המפורט להלן מציג את עיקרי הדברים שהצגנו בפניו : ראש רשות מקומית העושה כמעט ככל העולה על רוחו, אי שמירת הוראות החוק, התעלמות אנשי משרד הפנים מבקשות חברי מועצה להתערב במקרים הקבועים בחוק, היעדר אמצעים כדי לשמש שומרי הסף של הרשות המקומית בשמירה על כספי ציבור ודרכי מנהל תקינים, וכן דרישתנו לכלים ואמצעים לביצוע תפקידנו נאמנה. בצד הבעיות הצגנו בפניו את הצעות האיגוד לתיקון ושיפור המצב.

הפגישה עם דר' אמרני הייתה מצוינת, הרגשנו כי יש לנו אוזן קשבת ואוהדת במשרד הפנים ויש תקווה לשינוי.

נמשיך בקשר הטוב שנוצר ונפעל ליישום ההמלצות שהגשנו.

דברים אלו מקבלים משנה תוקף נוכח פסקי דין שנתקבלו בעתירות של חברי מועצה מנהריה, שלחה לנו את הדברים חברתנו מיקי גולדווסר . זו הזדמנות להודות לך מיקי ולחברייך על עבודה מעולה וחשובה.

קישורים לפסקי הדין:
http://www.nevo.co.il/psika_html/minhali/MM-11-03-37802-44.htm

http://www.nevo.co.il/psika_html/minhali/MM-11-09-44963-22.htm


 ________________________________________________________________________

                         סיכום פגישה עם ד"ר שוקי אמרני משנה למנכ"ל משרד הפנים
נושאים לפגישה

1. מעמד וסמכויות חברי מועצה ברשויות המקומיות
2. יחסי חברי מועצה עם ראשי רשויות
3. תפקיד משרד הפנים כרגולטור של השלטון המקומי

הבעיות

1. לראשי רשויות סמכויות מופלגות, מנגנוני הבקרה והפיקוח עליהם חלשים ביותר, שומרי הסף הם חברי מועצה שאין בידם סמכויות וכלים ומשרד הפנים המבצע את תפקידו כרגולטור מטעם החוק, באופן חלקי.

2. קבלת נתונים. חברי מועצה אינם מקבלים את כל הנתונים שהם רשאים לקבל על פי חוק.

חברי מועצה מקבלים מידע חלקי ובמועד מאוחר. לדוגמא –הצעת ספר התקציב צריכה להמסר שישים יום לפני ההצבעה על התקציב וחברי המועצה מקבלים את הספר עשרה ימים בלבד לפני הישיבה. ייעוץ מקצועי. לחברי מועצה אין ייעוץ מקצועי. יועצים משפטיים, כלכליים, תכנוניים ואחרים הממומנים על ידי הרשות משרתים אך ורק את ראש הרשות ואינם מספקים ייעוץ לחברי המועצה בכלל ומהאופוזיציה בפרט. הכשרה מקצועית. מחברי מועצה נמנע במכוון הכשרה מקצועית המתקיימת ברשויות המקומיות. בעבר זכו חברי מועצה להשתתף בקורסים והשתלמויות של מפע"ם דבר שמשום מה נמנע מהם בשנים האחרונות. גם קורסים של מרכז השלטון המקומי לא מתקיימים עבור חברי מועצה אלא רק לראשי רשויות וסגניהם.

3. אמצעים לביצוע תפקיד חבר מועצה. לחברי מועצה לא ניתן שום אמצעי לביצוע תפקידם ואת כל האמצעים עליהם לממן מכיסם. כך מממנים חברי מועצה את עלויות הטלפון, ההדפסות, הנסיעות והחניות, את הקשר עם הציבור, את היועצים המקצועיים וההשתלמויות, ואת העתירות לבתי המשפט כדי לעמוד על זכותם לשרת את הציבור ששלח אותם לתפקיד.
4. תפקיד משרד הפנים. תפקידו של משרד הפנים כרגולטור של השלטון המקומי, להסדיר ולפקח על תיפקוד הרשויות המקומיות ובכלל זה לסייע לחברי מועצה נבחרים לקיים את תפקידם כפי שנקבע בחוק. משרד הפנים אמנם הקים יחידה לביקורת הרשויות אך זו מתפקדת באופן חלקי בלבד. כך קורה שראש רשות עושה בכספי הרשות כרצונו כמעט ללא עוררין וללא הפרעה. כך קורה שעשרות ראשי רשויות נמצאים בשלבים שונים של חקירות ומשפטים בשל תפקוד בלתי תקין ובלתי חוקי. דוגמא חוזרת ונשנית לחוסר תיפקוד של משרד הפנים בשמירת החוק בתפקוד הרשות המקומית היא חוסר היענות של אנשי משרד הפנים, מנהלי המחוזות, לפנייתם של חברי מועצה ודרישתם לקיים את הוראות החוק. דוגמא נוספת, הרשויות לא מקבלות במועד את אישור צווי הארנונה דבר המאפשר לרשות לדחות את הצגת הצעת התקציב לחברי המועצה.
5. ייצוג חברי המועצה. לחברי מועצה אין גוף רשמי שמייצג אותם. מרכז השלטון המקומי המוכר על ידי הממשלה כגוף מייצג אינו אלא עמותה פרטית של ראשי רשויות ומשרת אך ורק אותם ואת סגניהם ולא את חברי המועצה.

6. חוסר שקיפות ובהירות – חברי מועצה לא יודעים למי במשרד הפנים לפנות במקרה של שאלה ו/או טענה. חלוקת התפקידים לא ברורה ולא נהירה אפילו לחברי מועצה ותיקים.
הצעות לתקון ושיפור

1. משרד הפנים יחזק ויתגבר את היחידה לביקורת הרשויות המקומיות וייתן מענה מיידי וראוי לפנייתם של חברי מועצה מתלוננים המשמשים כשומרי הסף של הרשויות המקומיות.
2. משרד הפנים יחזור ויורה לראשי רשויות לקיים את הוראות החוק בדבר מועדים לקביעת ישיבות והעברת מידע לחברי מועצה. משרד הפנים יטיל סנקציות/קנס אישי על ראש רשות שאינו מקיים הוראותיו אלו.

3. ייקבע בחוק או בהוראת שר הפנים חבילת שירותים וכלים שיינתנו לחברי מועצה ובכלל זה תשלום עבור הוצאות טלפון, הדפסות, השתלמויות מקצועיות, שירותי משרד, נסיעות וחנייה.

4. מרכז השלטון המקומי יחויב להקצות מחצית מהתקציב שמקבל מהרשויות המקומיות לאספקת שירותים שונים לחברי מועצה ובכלל זה ייעוץ מקצועי והכשרה מקצועית. לחילופין, ייקבע בהוראת השר כי מחצית מהסכום שמקצות הרשויות למרכז השלטון המקומי יוקצה לארגון מייצג של חברי המועצה. "איגוד נבחרות הציבור ברשויות המקומיות בישראל" מאוגד כעמותה רשומה ומתנדב לשמש ארגון מייצג של כלל חברי המועצה בישראל.

5. משרד הפנים יקדם חקיקה המאפשרת לחברי מועצה מכהנים לקבל גמול עבור עבודתם הציבורית כנבחרי ציבור, בהתאם לחוק גמול לחברי דירקטוריון בחברות ציבוריות ללא כוונת רווח.

6. משרד הפנים ישלח במייל לכל חברי המועצה את חוזרי
המנכ"ל שמוציא מעת לעת וכל עידכון או מידע שעל חברי מועצה לדעת לצורך מילוי תפקידם.

7. יבוטל האיסור לשתף חברי מועצה בהשתלמויות מקצועיות של מפע"ם או כל גורם אחר מטעם המשרד.

8. האיגוד יעביר למשרד הפנים את השגותיו והערותיו להצעת חוק העיריות שמקדם משרד הפנים, בכל הנוגע למעמדם החוקי והסמכויות הניתנות לחברי מועצה.

9. משרד הפנים יפעל להקמת ועדת אתיקה לחברי מועצה ויממן את פעילותה.


בברכה,
מלי פולישוק בלוך, יו"ר האיגוד

וחברות ההנהלה:
נאוה גלעד, דר' עדית דיאמנט, אביבה מנצור, אורנה דקל, ליקה לוי, עו"ד שלי עמרמי-בוזגלו, עו"ד סימה פרי, ישראלה רוזן, סיגל שיינמן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה