יום שבת, 3 ביוני 2017

קול הנבחרות מס' 109 - הקמת פורום עירוני לושא הצל במרחב הציבורי - יוני 2017


תמונה מוטבעת 1

   קול הנבחרות מס' 109

יוני 2017

הקמת פורום עירוני לנושא הצל במרחב הציבורי ברעננה
כתבה: ד"ר עדית דיאמנט


אין זמן נכון יותר מהתקרבותם של חודשי הקיץ הישראלים, כדי להעלות לסדר היום את אחת הבעיות החמורות במרחב הציבורי בישראל - היעדרו של צל. כשאנו יוצאים מביתנו במהלך חודשי הקיץ הלוהטים, אנו מחפשים מיד הגנה מפני השמש היוקדת. ברוב המקרים אנו חשופים לשמש היוקדת - ברחובות הקרובים לביתנו, במסלולי ההליכה למרכזים העירוניים או בספסלים ציבוריים שמציעים לנו מנוחה קצרה.
מסתבר שלמרות חשיבותו של הנושא, במיוחד בארצנו, בישובים רבים אין כלל חשיבה בנושא הצל. אין הצללות במגרשי משחקים, במגרשי ספורט, ברחובות, ברחבות של אנדרטאות למשתתפי הטקסים, במקומות תצפית, בבתי עלמין, בטיילות, ברחבות של מוסדות ובנייני ציבור, בפארקים, בשווקים ועוד. גם תחנות האוטובוסים המקורות, שלכאורה צריכות לספק צל למי שממתין לאוטובוס, אינן מספקות צל, מאחר שהעיצוב לא מתחשב בכיוון השמש.
לפני כשנתיים הציגו עיריית חולון, מוזיאון העיצוב חולון וקרן ברכה פרויקט מחקר יזמות ועיצוב, בתערוכה ״צל ערים: מצילים את המרחב הציבורי״. באמצעות התערוכה ביקשו לעורר את סוגיית העדרו של הצל במרחבים הציבוריים העירוניים בישראל, סביב שאלות כמו מדוע תוכננו ערים בישראל ללא צל? מהו תפקידו של הצל במרחב הציבורי? מהן ההשלכות הכלכליות, החברתיות והפוליטיות של העדר הצל במרחב הציבורי? כיצד צל יכול להשפיע על השיח וההתנהלות החברתית? מהו התפקיד שעיצוב יכול למלא בשינוי המרחב הציבורי דרך הצללה נכונה?
אוצר התערוכה ד״ר מרטין וייל, שואל במאמרו "הצללה אורבנית בישראל": " למה נכשלנו ביצירת איכות חיים טובה יותר בשטחים האורבניים? אין ספק שהנושא חשוב דיו, כיוון שהוא משפיע על חיי היומיום של כולנו. האם האשמה היא בחוסר המודעות של מתכנני הערים, האקולוגים והאדריכלים שממשיכים לספק לנו שדרות, כיכרות ופארקים נטולי צל? ישנן דרכים רבות ליצור שטחים ציבוריים קרירים נעימים ונוחים באקלים הים־תיכוני הנפלא שלנו. אם רק נקדיש תשומת לב רבה יותר לעצים, לפרגולות ולמערכות הצללה אחרות הזמינות לנו, נצליח לתרום לרווחתן ולבריאותן של קהילות מקומיות".
אם כן, נשאלת השאלה כיצד מייצרים צל? הצל נוצר מעצים אורבניים בעלי נוף רחב שנגזמים באופן שנותן צל מירבי, מטפסים כמו עץ תות יפני שמשתרגים על חוטים ויוצרים צל טבעי וירוק, פרגולות, רשתות צל, פרגולות ארעיות ועוד.
תועלת העצים לסביבה העירונית מוכחת מדעית. עבודות מחקר רבות עוסקות בתרומתם של העצים בכלל ולהתנהלות הקהילתית במרחב העירוני בפרט. כך למשל נמצא כי:
  • קיימת התאמה בין כמות העצים במרחבים הציבוריים והשימוש שעושה האוכלוסייה במרחבים אלו. כלומר, נמצא כי ברחובות מוצלים נוטים אנשים ללכת, לרכב, ולרוץ.
  • מחקר יפני קבע כי לנוכחותם של עצים השפעה בריאותית מיטבית וכי אוכלוסייה מבוגרת המתגוררת במרחק הליכה מפארקים מרובי עצים זכתה לתוחלת חיים ארוכה יותר ממבוגרים המתגוררים בשכונה ללא עצים.
  • נוכחותם של עצים הוכחה כמצמצמת תופעות פשיעה כגון ונדליזם, גרפיטי, השלכת אשפה ואלימות. מחקר בשיקגו הוכיח כי באזורים בהם כמות עצים רבה שיעורי הפשיעה נמוכים ב- 7% לעומת שכונות ללא עצים.
  • לעצים תרומה ניכרת בהפחתת איי החום בערים זאת ע"י הצללה של מדרכות ואספלטים . עץ בוגר מפחית בממוצע את הטמפרטורה סביבו בשיעור של 2-5 מעלות. לכך השלכה גם בנושא חסכון אנרגטי, שכן הצללת עצים מקטינה את חימום המבנים המוצלים כך שהדרישות האנרגטיות במיזוג מופחתות
  • לעצים תכונה ביולוגית ייחודית המצמצמת רמות זיהום האוויר באמצעות פליטת חמצן לחלל.
בעיריית רעננה קיימת הבנה לחשיבות הצל, הן בהצללה של מרחבים ציבוריים והן בהתיחסות לנושא בתוכניות עתידיות. במסגרת תכנית שדרוג גני המשחק בעיר, הדרישה להצללה הגיעה לא פעם מהתושבים, ועיריית רעננה משתדלת לתת מענה מיטבי להצללת הגנים. עם זאת ישנה חשיבות להתיחסות כוללת לנושא ולשיתופי פעולה בחשיבה בין הגופים השונים בעיר כמו היחידה לאיכות הסביבה, אגף חזות העיר ואגף הנדסה. רק אם כולם יאמצו חשיבה כוללת ויעבדו יחד נוכל להיות עיר שבה הצל מהווה חלק חשוב מהמרקם העירוני ותורם לפיתוח בר קיימא ולחיי הקהילה.
לאור חשיבות הנושא מבחינה אורבנית, יזמתי ברעננה, בשיתוף עם סימה פרי, סגנית ומ"מ ראש העירייה הממונה על אגף חזות העיר, הקמת פורום עירוני לנושא הצל במרחב הציבורי. הפורום כולל נציגים של אגפים שונים בעיריית רעננה: אגף חזות העיר, אגף הנדסה, היחידה האזורית לאיכות הסביבה, מנהל קיימות, ועוד.
מטרת הפורום היא להכין מסמך מדיניות כולל, שיגדיר את חזון העיר בנושא הצל בכלל וצל עצים בפרט, וכן יציב יעדים ספציפיים כמו רמת הצללה נדרשת באיזורים שונים בעיר, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינת יעוד (מגרשי משחקים, שבילי אופניים, רחבות עירוניות וכו').
מסמך כזה יאפשר לרדת לרמת פרטים כמו חשיבה מוקדמת על מיקום וסוגי העצים שנוטעים ברחובות ובמרחב הציבורי בכלל - דקלים שאין להם כמעט צל לעומת עצים אורבאניים שצילם רחב. יש גם לתת את הדעת על נושא גיזום העצים באופן כזה שלא יפגע באפקטיביות של ההצללה, וגם להתיחס להצבת ספסלים במקומות שבהם בניינים גבוהים מטילים את הצל, הצללות באמצעות פרגולות שניתן להזיזן או להסירן בחורף, ואף הצללות העשויות ממשטחים של תאים פוטו-וולטאים לקירוי חניות ציבוריות.
הכוונה לבצע סקר בעיר, למפות את המרחבים הציבוריים הדרושים הצללה, ולתקצב הצללות על פי תכנית קדימויות הנגזרת ממסמך המדיניות.
בנוסף הפורום עוסק, בשיתוף עם אגף משאבי אנוש, בהגברת מודעות של כלל עובדי העירייה לנושא ההצללות השונות מתוך הבנה שעובדי העירייה הם כולם העינייים של העירייה בשטח, והגברת מודעות של כלל העובדים תקדם גם חשיבה מכוונת שהיא חלק מהפתרון הכולל.

חברות הנהלת האיגוד
עו"ד סימה פרי, יו"ר, עו"ד מלי פולישוק-בלוך, נאווה שלומוביץ-גלעד, ד"ר עדית דיאמנט, אביבה מנצור, ישראלה רוזן, סיגל שיינמן, ליקה לוי, ד"ר ענת קלומל, ורד שפינר, עו"ד אורנה דוידאי, ד"ר שולמית ביסמנובסקי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה